David Crepso

, ,
David Crepso

  • Stay in | 2017

Education 
2010 - 2011 Master in Creation and Research in Art, Universidad Complutense de Madrid. 
2008 - 2009 Master in Photography, EFTI, Madrid. 
2003 - 2008 Licensed in Fine Arts, Universidad de Vigo, Pontevedra. 


Selected Solo Shows 
2016 The Synchro Rave, Storm And Drunk, Madrid. 
2015 Katatlhón, Cero Gallery, Madrid. 
2015 Pentatlón, Nit de l'Art de Palma, Addaya Centre d'Art Contemporani, Palma. 
2014 Bélit, Swinton & Grant, Madrid. 
2013 Fuera de Juego, Addaya, Alaró, Majorca. 
2013 Biopsia de un Chasco, Room Alterarte, Ourense. 
2012 Gymkhana para frustrados, Matadero Madrid, Madrid. 
2011 Interacción, Una Performance Inspirada En Una Tabla De Planchar, Addaya, Alaró, Mallorca. 
2011 Entre lo doméstico y lo plástico, Espacio f, Madrid. 
2010 Entre tú y yo se produce un monólogo, EFTI, Madrid. 
2009 Entre tú y yo, Room Ángel de la hoz. CDIS, Santander. 


Colective Shows (selection) 
2017 Generación 2017, La Casa Encendida, Madrid. 
2017 SetUp Contemporary art fair 2017, Bologna, Italy. 
2016 ¿Quién es es Hombre?, TEA, Santa Cruz de Tenerife. 
2016 Contesting/Contexting SPORT 2016, nGbK y Kunstraum Kreuzberg/Bethanien, Berlin. 
2016 Remember David Crespo feat Raquel G. Ibáñez: Cruising 3, SAD, Madrid. 
2015 Do Disturb, Palais de Tokyo, París, Francia. 
2015 Status Alterado, Goethe Institut, Barcelona. 
2015 Solatge, Bólit Centre d'Art Contemporani, Girona. 
2015 Paisatges Empírrics, Palmaphoto, Addaya Centre d'Art Contemporani, Alaró, Mallorca. 
2015 De la Cabaña a la Comunidad, Espacio Función Lenguaje, Madrid. 
2015 Paradis Terrenal, Centre d'Art Sa Quartera d Inca, Majorca. 
2015 Solatge, Casal Son Tugores, Alaró, Majorca. 
2014 Paradis Terrenal, RDV Gallery, Nantes, Francia. 
2014 Convidados, Centro de arte Dados Negros, Villanueva de los Infantes, Ciudad Real. 
2014 Supervisions, ABA Centre d'Art Contemporani, Palmaphoto, Palma. 
2014 Premio Miquel Casablancas 2014, Fabra i Coats, Barcelona. 
2014 Hinterlandmarkt, Galería Addaya, Alaró, Mallorca. 
2014 JustMad 5, galería Addaya, Madrid. 
2014 Premio Ciudad de Palma Antoni Gelabert de Artes Visuales 2013, Palma. 
2014 Feria Marte, galería Addaya, Castellón. 
2014 11 artistas europeos - 11 obras de video arte, Ingravid Festival, Figueres. 
2013 ArisaProvénDunhaEsperaQueSubitamenteSeResolveEnNada, Espazo miramemira, Santiago de 
Compostela. 
2013 Photo Art Festival, Centro Nacional de Fotografía de Torrelavega, Cantabria. 
2013 Jääl Photo, galería Addaya, Madrid. 
2013 Alart, Festival de Arte de Alaró, Majorca. 
2013 Intervenidos, workingspace, Alcobendas, Madrid. 
2012 Addaya Col·lecció, Museu d´Història de Manacor, Majorca. 
2012 Romm Art Fair II, Addaya, Madrid. 
2012 Participar.de, Intermediae, Matadero. Madrid. 
2012 In-Situ, Addaya, Alaró, Mallorca. 
2012 Museum, Cero Gallery, Madrid. 
2012 JIIAP II, Wuber-Lutgen Gallery, Sevilla. 
2012 Colección efti. Lab 40. C Arte C, Madrid. 
2012 Ruta 2010 – 2012, REAJ, Córdoba. 
2012 Colección Addaya, Centro de arte de Inca, Majorca. 
2012 7ª Bienal de Arte Jovem de Vila Verde, Biblioteca Professor Machado Vilela, Vila Verde, Portugal. 
2011 Novos Valores da Fotografia Espanhola, Centro Portugués de Fotografía, Oporto, Portugal. 
2011 intransit 2011, c art c, Madrid. 
2011 Artefacto 2011, Logroño. 
2010 Patit de Llotja, emergent 2010, Lleida. 
2010 publishityourself P.I.Y , la Maison d'Art Bernard Anthonioz, Paris. Francia. 
2010 8º Premio de expresión plástica “Ramón J. Sender” UNED, Huesca. 
2010 IX Certamen de artes plásticas de Ourense, Ourense. 
2009 Photoespaña 2009, sala EFTI, Madrid. 
2009 Centro Cultural de las Artes de Alcorcón, Alcorcón, Madrid. 
2009 Sevilla Foto, Sexo II, galería el Fotómata, Sevilla. 
2009 Emergent 2009, Lleida. 
2008 Roteiro de Creación, Fundación Caixa Galicia, Santiago de Compostela.


Awards, Selections and Scholarships 
2017 Residence AC/E - Hangar – SAGS Corea (Seúl). 
2016 Award “Generación 2017”, La Casa Encendida, Madrid. 
2016 Selection “Encontro de Artistas Novos Cidade da Cultura de Galicia en Argentina”, Córdoba, Argentina. 
2015 Finalist “Premi Ciutat de Manacor de Arts Plàstiques”, Majorca. 
2014 Finalist “Premio Miquel Casablancas”, Fabra i Coats, Barcelona. 
2014 Selection “Café Dossier II”, Tabacalera, Madrid. 
2014 Selection “XXI Premi Ciutat d'Arts Plàstiques 2014”, Majorca. 
2014 Residence, Bólit, Girona. 
2013 Selection “Premio Ciudad de Palma Antoni Gelabert de Artes Visuales 2013”, Palma. 
2013 Selection “Incubarte, VI edición”, Valencia. 
2013 Residence “REAJ, residencias de Arte y Naturaleza”, Pazo de Tor, Lugo. 
2012 Award “Propuestas 2012”, VEGAP, Madrid, Berlin. 
2012 Selection “Participar.de”, Instituto Cervantes y Goethe Institute, Madrid. 
2012 Leonardo Scholarship, Universidad de León, Berlín. 
2012 Selection “II Encontro de Artistas Novos”, Cidade da Cultura, Santiago de Compostela. 
2011 Selection “Intrasit 2011”, c art c, Madrid. 
2011 Selection, Espacio F, Madrid. 
2010 Patit de Llotja, emergent 2010, Lleida. 
2009 Award “Premio Futuro Máster 2009”, EFTI, Madrid. 
2009 Award “III edición de fotografía digital Foconorte”, Cantabria. 

  • Works


   


El Juego de la Hiena, Instalation, video, photo, 2017


“El Juego de la Hiena” is presented as a set of pieces that deal with the idea of travel, the risks that occur during it, the catches, reach a well, the return to the point of origin and the possibility of not being able to return to it.The work is based on a primitive board game known as "Li'b El Merabif" (Hyena Chase), a pastime of subSaharan origin that gathers the reality of the tribes and clans denominated Baggara, society of Sub sahariana Africa. 

Belonging to the family of games known as "Tâb" (whose common characteristic is the mechanics based on races with catches), the pastime tells some of the daily life of the nomadic life of this population. Among other allegories, the course on the board represents how long and dangerous the journey of the mothers to the well in search of water, and then return the village, keeping the precaution of not falling into the jaws  of the 
carnivorous mammal. Starting from this base, the project appropriates the game 
with the intention of giving metaphorical form tothe routes that, from different points of the center and north of Africa are transited by subjects that try to arrive at 
Europe, trying to take like access one of its main Doors: the autonomous city of Ceuta. 
Spanish territory that functions as a well of people, where the mafias and the 
government become the hyenas of the board.



The Synchro Rave. _Instalation, 2016


"The Synchro Rave" is an artistic research project comprised of a video performance, an installation, a series of happenings and performative conference. Taking as a starting point Donna Summer and Kraftwerk, "The Synchro Rave" is a project that seeks to narrate two concrete facts in the history of dance music and its relationship to 
violence in sport: 



1. The "Disco Demolition Night", which occurred in July 1979, where antidisco groups 
motivated by hatred of the popular genre of the 70s, became a sporting event in one of the largest police altercations' held in a field where music became the target and
 the protagonist. 



2. The second summer of love (1988), the summer of ecstasy and acid house. Context where for the first time, the British hooligans from different football clubs were 
not fighting, they embraced and declared their unconditional love for each other, 
thanks to the feeling of well being that generated them MDMA. The project aims to give visibility to own ironies and contradictions of both events, with a brief historical journey through electronic music from 1976 to 1988.




The Synchro Speech. _Video 7'16'', 2016



The Synchro Rage. _Happening, 2016



Go West To The Arsenal_Vídeo. 1'07'', 2016


Go west is a song from the musical group Village People (1979), popularized in 1983 
following a cover by the British group Pet Shop Boys.The song has a political character, making references to the Soviet Union in its pet shop boys's original video,and for the inclusion of notes that sound like the Soviet anthem. It is considered a call to extend the communist system on the west. 

On the other hand, some people see in the song, an expression of a feeling towards the Californian city of San Francisco as a utopia of sexual liberation movement of the time. Today "Go West" has become for many football fans and hooligans,in a soccer chant. Currently dozens of teams have appropriated the song as part of their 
repertoire of songs, the most notable of these "One-nil to the Arsenal".

One issue that is considered one of the greatest hymns of the LGBT culture, 
appropriated by hooligans and fans of one of the most sexist
 and homophobic sports of the contemporary era."Go West To The Arsenal" shows a dialogue between the original lyrics of the song, and the rebuilt's song audio. 

At the same time, a hooligan with the severed head, 
moves the chest to the rhythm of the tune, an image that seeks to build an eroticism 
and also a display of manliness led to the absurd.



Terrain d'Action. _Instalation + 5 happening. Palais de Tokyo, París, 2015

Terrain d' Action 
Reconstructed football field. 

Territory for the realization of different happenings with the intention of inviting viewers to a series of playful actions that make you empower space and help rethink the regulatory territory and ruled the pitch. A Field of Action to transform the idea of football, questioning, rebuild their territory rules and negotiate with others present. 


During the exhibition days a total of five hapenings were made, open to citizen participation: 
1. Peinture d'Action 
Event that served to define the field. With sprays and paint cars, attendees could intervene
 the field freely. 
2. Parcours d'Obstacles pour Frustrés 
A "Gymkhana para Frustrados". 
3. Football Rave 
A ceiling rave and industrial, where the terrain became a dance floor and play. 
4. L 'Improvisation 
A day for building improvised games. 
5. Le Match Étendi 
A football tournament expanded by the floor of the museum. 
The rest of the time, the facility was ready for viewers to define the space from the actions they would 
like to develop, building their own rules and regulations, and may use different elements in the installation.




Runners_Instalation, 2014


Runners_Instalation, 2014


Runners is a project that consists in 6 narratives that deal with the present, past, reality and fiction. Concentrated Stories, stories hidden in various objects, narrating the action of running as a political act, exposing problems around the territory, the context and the occupation of a place. 



9 Yoyos reconstruidos 
Collection of 9 reconstructed yoyos: 
Ronron 
Disk 
Double Shot 
Pearl 
Balconing 
Slingshot 
Rope Yoyo 
Cordless Yoyo 
Nunchucks Yoyo

9 Yoyos reconstruidos. Instalation, wood, threat. 2014



Nº 24_Double channel video full hd, 4'59''. 2013


Crossing Karl-Marx-Alle from Frankfurter Tor to Alexanderplatz, dressed like a Spanish football player. 
The city of Berlin hosts thousands of Spaniards, many left Spain after the crisis in 2008. 
Go to Berlin without work, home, without knowing the language, makes daily life an exercise of absolute endurance, and we should't forget that many Spaniards are in this situation.  Citizens who are recognized abroad for the football teams of their country and their national team that had won two European Championships and World Cup, 
success that doesn't reflect the true situation of the country.

The piece move that football "triumph" to Berlin.  Wearing the official uniform and the official ball of European Championships 2012, the last great success of "La Roja", 
the video documents the action to march by Karl MarxAllee, 2 km of avenue where 
is celebrated the Labor Day in Berlin with a military parade. 

In the video sounds "Suspiros de España," a paso doble, 1902.  A song that was made for use in militarymarches in Spain, and that in the time of exile after the Civil War, accounted for exiles the nostalgia of Spain, the lost Spain.A lost Spain, and a loser Spanish 
trying kicking a ball in a city with huge architectures and citizens who don't look him.